Ние използваме бисквитки. Продължавайки да използвате нашия сайт, Вие се съгласявате с това. Запознайте се с Политиката за използване на бисквитките.

Съвети за игра на дартс и избор на аксесоари

Дартс е вид игра или по-скоро поредица от взаимосвързани игри, в които играчите хвърлят къси стрели (стрелички) в кръгла мишена, окачена на стената. Понастоящем с термина дартс обикновено се обозначава стандартизирана игра с определена конструкция на мишената и ясни правила. 

Играта в съвременния си вид се е зародила преди век и половина, а и поради родството ѝ с други игри версиите как и преди колко време е възникнала във Великобритания са различни. И досега дартс е традиционна игра за пъбовете на Острова, както и в Холандия, Скандинавските страни, Съединените щати и др. Освен това дартс се играе и на професионални състезания.

Играта на дартс е преди всичко умение за точно хвърляне на стрелички в определена цел. Тя може да се играе както на закрито (в спортна зала, в кафето и най-вече у дома), така и на открито. Не се изисква някаква специална екипировка, а инвентарът е прост и дълготраен. Не съществува възрастова граница и езикова бариера. Подходящ е за игра както от деца, така и от възрастни. 

Дартс е развлекателна и зрелищна игра. Той е прекрасно средство за отпускане и релакс след напрегнатото ежедневие.

Мишена 

Мишената за дартс обикновено се изготвя от естествени материали (хартия, четина - растителни влакна). Секциите на мишената се разделят една от друга с жица. Мишената е разделена на сектори, които са надписани с числата от 1 до 20.

Височина на мишената и разстояние до нея 

В стандартната игра центърът на мишената трябва да е на височина 1,73 метра (5 фута, 8 дюйма) от пода, а разстоянието от мишената до линията, от която играчите мятат стреличките, е 2,37 метра (5,6 фута, 7,25 дюйма). Разстоянието се мери от центъра на мишената.

Структура на стреличка за дартс  

Point – Връх      Barrel – Тяло    Shaft – Шафт    Flight – Перо

Върхът на стреличката е или метален, или пластмасов. Оттам и стреличките се делят на такива с пластмасов връх и с метален връх – като основно разграничаване между стреличките и съответните видове дъски за тях. Останалите компоненти на стреличката са еднакви за двата модела. 

Основната част на стреличката е тялото, тъй като шафтът, перото и дори върхът могат да се сменят. Следователно играчът трябва да избере модел на базата на дизайна на тялото на стреличката, който най-добре отговаря на стила му. Повечето модели тяло на стреличката са изработени от месинг, никел/сребро, или волфрам. 

Начинаещите играчи използват тяло от месинг или никел/сребро, защото са по-евтини. Но основната цел в дартса е да се развие способността да се наредят 3 стрелички близо една до друга. 

Дебелината на тялото от месинг и никел може да затрудни и измести последващите стрелички, което възпрепятства уцелването в тяхна близост и високите резултати. 

По-добрите играчи използват стрелички от tungsten/волфрам, защото този материал е почти два пъти по-плътен от месинга, което означава, че стреличката със същото тегло, изработена от волфрам ще бъде два пъти по-тънка от тази от месинг. Колкото по-голям е процентът съдържание на волфрам в тялото, толкова по-добра е стреличката. Стреличката може да се оформи по различен начин в зависимост от индивидуалния стил на игра, например балансирана в предната част или в задната част. Поради тази причина има голямо разнообразие от шафтове и пера, които влияят на траекторията и полета на стреличката.

Как се държи стреличката?  

Няма правилен хват за стреличката. Това е строго индивидуално. Най-важното е положението на палеца, защото той предава силата на стреличката, другите пръсти спомагат за плавното движение и точността на удара.

Видове стрелички?  

Стреличките са два вида:

- Стрелички с метален връх – те са най-разпространени за класическия вариант на дартс от четина. 

Стандартно тегло – 18-29 грама 
Най-използвани – 21-26 грама

Стрелички с пластмасов връх – подходящи са за електронни модели дартс, при които резултатите се отчитат автоматично. 

Стандартно тегло – 14-18 грама 
Най-ползвани – 16 грама

Как да съхраняваме 
дартса от четина?  

За да удължим "живота" на дъските от четина, износването на дартса трябва да се разпредели равномерно по цялата повърхност на дъската. По тази причинина е нужно периодично да завъртате ринга с точки за резултат на дартса, така че да измествате зоната на най-търсените резултати. Единствената зона, която не може да предпазите е bullseye – мишената в центъра.

Предпазвайте дартса от влага и вода. 

Проверявайте връхчетата на стреличките, които трябва да са остри, а не затъпени или изкривени като кука, тъй като могат да повредят дъската.

Видове шафтове  

Различните играчи предпочитат шафтове с различна дължина и вид – пластмасови, метални, алуминиеви, найлонови и други. Късите шафтове изместват центъра на тежестта на стреличката към предната част на тялото. За по-добра стрелба повечето играчи държат стреличката в предната част на тялото и по тази причина използват къси шафтове. Дългите шафтове съответно ще изместят центъра на тежестта в задната част и ако играчът държи стреличката в задната част, за него ще е по-подходящ дълъг шафт.

Често задавани въпроси при избора на дартс  

- Каква е разликата между стреличките от различни материали като Tungsten (волфрам), Brass (месинг) или Nickel Silver (никел и сребро)? 

- Tungsten като материал е два пъти по-плътен/тежък. Когато тялото на стреличката е изработено от tungsten, тогава големината му ще е два пъти по-малка, което ще доведе до по-лесно и близо групиране на 3 стрелички в клетка с по-висок резултат. Начинаещите играчи обикновено започват да играят със стрелички от месиг или никел и сребро, след като усвоят основните правила и умения в дартса, могат да преминат към по-скъпите стрелички от волфрам.

- Защо стреличките са направени от различен процент Tungsten (волфрам)?

 - Колкото по-голям е процентът на Tungsten в стреличката, толкова по-тънка ще бъде тя, което увеличава възможността за постигане на по-високи резултати. 97% е най-високият дял волфрам, от който се изработват стрелички, а 70% е най-малкият. Ако стреличката е с по-малък процент, тя няма да носи никакво предимство на играча, защото е по-обемна и равносилна на моделите от месинг и никел.

- Защо перцата имат различни форми?

- Големината на перото влияе върху движението на стреличката. По-малките размери пера са подходящи за по-леки на тегло стрелички, по-големите – за средни и тежки стрелички.

- Защо шафтовете имат различна дължина?

- Шафтовете са изработени от различни материали като титаний, алуминий и поликарбонат. Теглото и дължината на шафта ще продиктува как стреличката се държи по време на полет. Стреличката трябва да лети в плавна дъга и тъй като играчите имат различни стилове на хвърляне, понякога е необходимо да се промени дължината на шафта, за да се намери коректната аеродинамична траектория.

- Кой тип дъска за дартс е най-добрият?

- Дъските от четина /bristle dartboard/ са най-добри за пъб/клубове и турнири, както и за сериозна игра вкъщи. Дъските от четина се съставени от милиони нишки гъсто компресирани влакна. Тези влакна позволяват на стреличката да се забие в дъската и дупката, която се образува от острието, да се възстанови веднага щом стреличката се извади от дъската. Дъските от пресована хартия и компресирани фибри са повече за начинаещи и тъй като са по-евтини от моделите от четина, те са подходящи за любителска игра.

Правила

Стандартната мишена е разделена на двадесет номерирани секции, обикновено обозначени с черен и жълт (бял) цвят. В центъра се намира т.н. “бул ай” (на английски bull eye, биволско око), попадението в което се оценява с 50 точки, обкръжено със зелено кръгче (25 точки). Външното тясно кръгче означава удвояване на числото от сектора, вътрешното тясно кръгче означава утрояване на числото от сектора. И външното, и вътрешното тесни кръгчета традиционно се оцветяват в червен и зелен цвят. Попадането на стреличката извън тясното външно кръгче не носи точки. Ако стрелата не се задържи на мишената след хвърлянето, това също не носи точки. Обикновено точките се пресмятат, след като играчът хвърли 3 стрелички. След това е ред на другия играч. За определянето на поредността всеки играч или един от отбора хвърля по една стрела. Този, чиято стрелата е попаднала най-близо до центъра, започва пръв играта. За точки се считат стрелите които са попаднали в мишената след трите хвърляния. Максимално възможният резултат от 3 хвърляния е 180 точки - ако играчът попадне и с трите стрелички във вътрешното тясно кръгче на сектор 20.

Стандартни игри 

301/501 

Всеки от играчите (отборите) започва играта с 301 точки (вариант – 501 точки). След всяко хвърляне от този резултат се изважда “спечеленият” брой точки, докато някой от играчите не остане с нула. Играта завършва задължително с уцелване на сектор “удвояване” или “бул ай” така, че полученото количество точки да намали сметката до нула (“бул ай” се брои за двойно 25). 

Ако играчът е получил повече точки, отколкото за нулево завършване на играта (или сметката става единица), то всички три последни хвърляния не се зачитат и сметката остава такава, каквато е била преди серията хвърляния, довела до надхвърляне на сметката или единица. Всяка игра на 301 се нарича “лег”. Пет “лега” правят “сет” (играта се играе до три победи в “леговете”). За краен победител се счита този, който спечели предварително съгласуван между играчите брой “сетове”.

Рунд 

Правилата на играта се свеждат до това, последователно да се уцелят сектори от 1 до 20, след това “удвояване” и “утрояване” на 20-ти сектор, и да се завърши играта с попадение в “бул ай” на мишената. Ако в серията хвърляния всички три стрелички достигнат целта (например: 1, 2, 3 или 12, 13, 14 и т.н.), хвърлящият получава правото да продължи играта извънредно (получава допълнителен ред). За място за попадение се зачита целият сектор, включително отрязъците “удвояване” и “утрояване”. Победител е играчът, пръв уцелил “бул ай”.

Двадесет и седем 

Всеки играч първоначално получава 27 точки. С първите три стрелички трябва да се уцели “удвояване” на сектор 1. При това всяко попадение в целта носи по 2 точки (1х2). Ако нито една от стреличките не е попаднала в “удвояване” на сектор 1, то от общия брой точки (27) се отнемат 2 точки (1х2). Със следващите три стрелички трябва да се уцели “удвояване” на сектор 2. Всяко попадение носи 4 точки (2X2). 

Ако нито една стреличка не е попаднала в “удвояване” на сектор 2, то от наличните точки се вадят 4 (2х2). Аналогично играта продължава по всичките 20 сектора на мишената. Победител е този, който след хвърлянето по “удвояване” на сектор 20 е останал с най-много точки. Играчът, който по време на играта остане с по-малко от 1 точка, отпада от играта.

Хиляда 

Зачита се уцелването единствено на “бул ай” и “зеления кръг”. Играчите започват с нула точки и ги набират със серии изстрели с по три стрелички, като се отчитат само уцелените “50” и “25”. Победител е първият, събрал 1000 точки. В играта действа правилото за печелене на извънреден ред.