Helly Hansen: Една легендарна история, започнала през 1887 година



Крайбрежието на Норвегия е много живописно, но не е особено уютно място – пронизващият вятър и студените дъждове не ви позволяват да напуснете къщата, без да сте облекли добро яке за защита от буря. Сега това не е проблем, но през 19 век най-надеждната защита от студа са били… стените на къщата. Междувременно, с развитието на търговския риболов, все повече и повече норвежци излизали в морето, за да ловят риба. Работните им дрехи били тежки, бързо се мокрели, а съхнели прекалено дълго и хората страдали от влагата и студа. Решение на проблема намира капитанът от военноморския флот Хели Джуел Хансен. Подобно на много свои другари, той свързва живота си с морето още на 14-годишна възраст. Като моряк, а след това и като капитан, той е бил наясно с необходимостта от облекло, което да предпазва от тежки условия, и затова е мислил над решенията.


19 век: Началото
Един ден капитан Хансен провежда експеримент. През зимата на 1876 г., заедно със съпругата си Маргарет, те накисват памучни работни дрехи в ленено масло и ги сушат на открит огън. Тази проста технология се оказа ефективна: получените продукти били доста меки и не се намокряли дълго време. Осъзнавайки перспективите, през 1877 г. Хансен се оттегля от флота и отваря собствено производство.

Хели Джуел Хансен и фабриката му в град Мос. Хели и Маргарет започват работа в мазето на собствената си къща в Мос. Тяхната малка компания има само петима служители. Изработват якета, панталони, сака и моряшки якета от платно. Дрехите на Helly стават популярни сред местните рибари и са много търсени: 2000 различни артикула са разпродадени за една година – внушителна цифра, предвид, че цялото население на град Мос по това време е около 5000 души. През 1878 г. Хели Хансен представя своите продукти на Парижкото изложение. Той е първият, който предлага водоустойчиви облекла, за което е удостоен с диплом първа степен за високо качество. След триумфа на изложението компанията Helly Hansen започва да получава поръчки от съседни скандинавски страни, както и от Англия, Южна Африка и дори Чили. Компанията започва да изнася своите дрехи. До 1882 г. Helly Hansen е продала 10 000 артикула и е завладяла 63% от световния пазар на водоустойчиво облекло.



20 век
В началото на 20 век Helly Hansen е една от първите компании, които разработват водоустойчиви облекла за дейности на открито и носене в града. Моделите, създадени за работа в морето обаче не били подходящи за градските жители. Оригиналните омаслени якета и панталони били изработени от груб неизбелен памук, тежки и със специфична силна миризма. Нов етап в развитието на марката е появата на плата Linox през 1924 г. Това е несъмнен напредък: материалът има гладка лъскава повърхност и се предлага в различни цветове. Освен това Linox не е с толкова дразнеща миризма и притежава влагоустойчиви свойства, но без характерната лепкавост на маслото. Асортиментът на компанията е допълнен с оборудване за къмпинг и ветроходство, а по-късно Хели Хансен започна да произвежда линия за облекло за града – красиви водоустойчиви дъждобрани и пелерини. През 1931 г. специално за шиене на градско дамско и детско облекло е разработена олекотена версия на водоустойчивия материал Lin-O-Let – коприна, импрегнирана с масло.


1950–1970-те години
След Втората световна война технолозите на Helly Hansen заминават за САЩ. Целта на командировката е проучване на технологиите за преработка и използване на пластмаси в промишлеността. Резултатът е въвеждането на водоустойчива тъкан Helox (Helly плюс Lenox) през 1949 г. Хели Хансен е една от първите марки, които използват пластмаса в производството на дрехи. Водоустойчивостта на Helox се осигурява от тънък PVC филм, зашит в материала. Новата технология започва да се използва във всички водоустойчиви облекла на HH. Успехът на компанията се потвърждава от нарастващите продажби: 30 000 якета Helly Hansen се продават месечно. На Олимпиадата през 1952 г. в Хелзинки отборът на Норвегия е екипиран с дрехи с марката HH. Търговският успех на Helox вдъхновява дизайнерите на компанията да разработят по-плътна версия на материала за работно облекло, наречен Plarex. Той представлява издръжлив брезент, покрит с PVC. Гащеризони от Plarex са били използвани от рибари, нефтени работници, дървосекачи, ловци и спасители. Работните облекла остават и занапред неизменна част от продуктовата гама на фирмата. По-лекият Linox продължава да се използва за външно облекло за известно време, но накрая е заменен от Nyfil през 60-те години. Helly Hansen създават дрехи, които не само предпазват от влага, но и умело отговарят на променящите се модни тенденции. Такива например са полупрозрачни дъждобрани, които не скриват красивите дамски тоалети, водоустойчиви пелерини и палта.

През 1956 г. Хели Хансен пуска ветроходен костюм от две части и якето става много популярно сред младите хора. През 50-те и 60-те години на миналия век палтото Kelly е любима дреха, независимо дали карате Vespa в западната част на Осло или копаете скали в източната част. Много „cool“ било да рисуваш с химикал на гърба – за предпочитане кои поп идоли слушаш.

През 1961 г. Хели Хансен, заедно с Fiber Pile Inc. разработва материал Fiberpile, прародителят на съвременния флийс. По отношение на свойствата и външния си вид той е най-близо до Polartec Thermal Pro (всъщност това е неговият дядо). Fiberpile бил с добро съотношение топлоизолация към тегло, добър в отвеждането на влагата от тялото и запазвал свойствата си, дори когато е мокър, така че бил популярен сред рибари, ловци, дървосекачи и любители на открито. В рамките на концепцията за три слоя, това било истински среден изолационен слой. Модерната версия на материала се нарича ProPile.

През 60-те години става популярен материалът Nyfil, найлон, покрит с PVC филм. Тази тъкан е по-мека и лека от своите „големи братя“ Plarex, Helox и Linox; тя се използва за изработване на леки якета и дъждобрани за туризъм, любителски риболов и дейности на открито. Моделът на яке Helly Hansen Y-327 от Nyfil е отличен с наградата Norsk Designråds Merke за успешния си дизайн.

През 1974 г. Helly Hansen представя основния слой – полипропиленово термо бельо LIFA. Методът за производство на полипропиленова нишка е открит от италиански учени през 1963 г., за което те получават Нобелова награда. Платът на основата не абсорбира влага, приятен е за тялото и запазва усещането за топлина и комфорт. Термобельото Helly Hansen LIFA е включено в списъка на „100-те екипировки, които промениха външния свят“ според Outside Magazine през 2012 г. И има защо. LIFA е първото в света напълно синтетично термо бельо и определя това как трябва да изглежда и да се представя базовият слой дрехи.


1980–1990-те години
В началото на 70-те и 80-те години на миналия век Helly Hansen вече разполага със собствени водоустойчиви якета и дъждобрани за града и дейности на открито, термо бельо и изолационни слоеве в своя асортимент. Единственото нещо, което липсва, е модерното мембранно облекло за буря, защото PVC артикулите в тези години изобщо не „дишат“. По това време монополист на мембранните материали е Gore-Tex, който започва да се използва в САЩ през 1977 г., а в Европа през 80-те години. Но Helly Hansen не използва все по-популярния Gore-Tex, а предпочита да създаде свой собствен мембранен материал. През 1984 г. технолозите на марката представят собствен мембранен материал Helly Tech. До известна степен компанията повлиява и на целия outdoor пазар, като показва, че не е необходимо да се използват готови решения от производители на материали, за да се направи висококачествено оборудване. Мембранните дрехи Helly Tech се превръщат във външния защитен слой, финализирайки трислойната система. Концепцията за „3 слоя“ вече е използвана от много туристи на практика, но Helly Hansen са първите, които я формулират и започват да я представят на купувачите. В същото време компанията официално регистрира търговската марка 3-Layer System™ през 1986 г.


В края на 90-те години се появява термо бельото специално за студено време – Prowool (преименуван на LIFA® MERINO). Създадено на базата на комбинация от полипропилен и мериносова вълна – комбинирайки LIFA® Stay-Dry Technology™ и мерино, то се оказва перфектната комбинация за студено време. Полипропиленът отвежда влагата от тялото, а вълната има отлични топлоизолационни свойства. Създаден за професионалисти, изправени пред най-студените условия, LIFA® MERINO става бестселър и получава няколко награди от целия свят за представяне, топлина и комфорт в екстремни среди.

2000 – наши дни
В началото на 2000-те години карането на ски извън пистите се радва на популярност, която нараства експоненциално и компанията създава своя собствена колекция от облекла за фрийрайд, които стават популярни от двете страни на океана. Helly Hansen е в списъка с редовни спонсори на студиото Matchstick Productions, продуцирало култовите ски филми от новата школа – Yearbook, High Society, Sick Sense. В тях участват истински легендарни райдъри – Танър Хол, Шейн Макконки, Крис Дейвънпорт, Марк Абма, Ингрид Бекстром и много други.

2004
В отговор на изискванията на професионалисти от цял свят, компанията добавя към продуктовата линия обувки. Едно от първите усилия на дизайнерите е наградената обувка за ветроходство. Днес широката гама от обувки и ботуши Helly Hansen се носят от професионалисти и ентусиасти в планини, океани, улици и работни места по целия свят.

През 2008 г
Helly Hansen представя колекцията Odin от дрехи за катерачи, планински водачи и спортисти. Odin е материализация на 3-слойната система на компанията – 3-Layer System™. Тези дрехи отговарят на изискванията на всички условия и обстоятелства при висока надморска височина. Още през първата година от съществуването си серията получава германската награда за дизайн Red Dot Design Award.

2012
H² FLOW™ – ПО-ДОБРО РЕШЕНИЕ ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ТЕМПЕРАТУРАТА Helly Hansen представя новата технология H2 Flow™ с яке H2 Flow™, което печели награда за дизайнерски постижения от Norwegian Design Council. Патентованото яке H2 Flow™ разполага със система за вентилация на въздушния поток и защитна бариера. То позволява на авантюристите да регулират ефективно телесната си температура.

2015
Още с представянето си линията Magni, вдъхновена от сина на Тор в скандинавската митология, незабавно поставя нов стандарт за защита, издръжливост и производителност на работното място.

2016
Elevation е най-награждавано яке на Helly Hansen! То e проектирано, разработено и тествано от професионални фрийрайд скиори. Съчетава несравнимо ниво на дишане и защита на новата материя Helly Tech® Professional с иновативната система за регулиране на температурата H2Flow™, което значително подобрява вашия комфорт.

2017
Компанията отбелязва своята 140-годишнина с колекцията THE 140. The 140 Collection разказва историята на Helly Hansen, като представя ключовите технологии от историята на компанията. Ретро стилът и фирмените технологии на Helly Hansen правят тази колекция любима сред феновете на марката.

2018
Представена е изолацията LIFALOFT™ от Primaloft®. Награждавана многократно, тази ексклузивна изолация е 20% по-лека и същевременно по-топла от стандартната изолация. Разработена въз основа на обратна връзка от ски отбора Sweden Alpine, който се нуждае от повече топлина и повече гъвкавост, с по-малко обем и минимално тегло, Helly Hansen комбинира своите собствени влакна Lifa® със синтетични влакна от Primaloft®, за да разработи тази уникална и революционна изолация. Компанията продължава да внедрява нови технологии и през 2018 г. дамското яке Helly Hansen Paradise Heat Jacket получава най-високата награда на изложението ISPO в Мюнхен. Якето е снабдено с точково електрическо отопление в областта на шията, което затопля кръвта, а тя след това пренася топлината към мускулите.

2020
Появява се устойчива технология от ново ниво. LIFA INFINITY PRO™ е водоустойчива/дишаща технология, която първа на пазара разширява границите в дизайна на облеклото. Чрез усъвършенствано текстилно инженерство и разработка, тази технология е направена без никакви допълнителни химически обработки, като същевременно осигурява изключителната водоустойчивост и дишане на конструкцията HELLY TECH® Professional. HH разработва много проекти съвместно с експерти в своята област. По този начин дизайните на компанията са тествани за издръжливост на студ, влага, вятър, сняг и лед при тежки условия, от онези, които разчитат на облеклото Helly Hansen за работа или приключения. Трудно е да се надцени приносът на Helly Hansen за развитието на съвременната индустрия на открито. Компанията е призната за изобретател на първия водоустойчив текстил (1877 г.), първия синтетичен изолационен слой (1961 г.) и първото синтетично термо бельо (1974 г.). Капитан Хели Джуел Хансен едва ли е предполагал, че неговото малко семейно предприятие ще достигне такива висоти и ще спечели световна слава. Днес един от лозунгите на компанията е: „We work hard, so you can play hard.“


Източник: 360mag