Ние използваме бисквитки. Продължавайки да използвате нашия сайт, Вие се съгласявате с това. Запознайте се с Политиката за използване на бисквитките.

Валентин Гатев, специалист „Човешки ресурси“ в SPORT DEPOT: Възможностите за развитие привличат търсещите работа

Успешният подбор на служител за дадена позиция означава да се фокусираме върху намиране на правилния, а не задължително най-подходящия за позицията кандидат. Това казва Валентин Гатев, специалист „Човешки ресурси“ в SPORT DEPOT.

Той обяснява, че при подбора на ново попълнение в екипите в магазините и други сектори вниманието му е насочено в различни аспекти. Запознавайки се детайлно със CV-то на кандидата, той се впечатлява от посоченото в графа „Допълнителна информация“, където хората споделят свои допълнителни компетенции и към какво се стремят. Специалистът препоръчва тази графа да не се пренебрегва и дава съвет на кандидатите как да се подготвят за интервю за желана позиция. Гатев подчертава, че меките умения като комуникативност, емоционална интелигентност, работа в екип са ключови и важни за кандидатите, понякога дори повече от квалификацията.

„Идеята на среща тип интервю е да се придобие впечатление до каква степен кандидатът притежава или е развил тези свои умения. От там нататък ние в SPORT DEPOT, както и всички други сериозни работодатели се ангажираме много сериозно с адекватното и качествено обучение и развитие на хората в екипа“, казва той. 

SPORT DEPOT предлага и възможност за стаж за млади хора. SPORT DEPOT е член на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки и като такъв участва в стажантската програма на асоциацията заедно с останалите компании членове. 

Организацията и структурата на компанията ни позволяват да обезпечим всички процеси, които биха могли да възникнат, без да се налага да се аутсорсват процеси или услуги. В тази връзка в компанията има разнообразни възможности за стаж, казва Валентин Гатев. 

SPORT DEPOT отбелязва своята 25-годишнина. Най-ценният капитал, който имаме е доверието – на нашите клиенти. А то е изградено благодарение на eкипа на компанията. Ти си натоварен с нелеката задача да подбереш кадри. Как се избира правилният човек за дадена позиция? 

Отговорът се крие във въпроса. Успешен подбор за мен означава да се фокусираме върху намиране на правилния, а не задължително най-подходящия за позицията кандидат. 

Екипите в магазините на SPORT DEPOT са компанията в очите на нашите клиенти. Именно по тази причина наш основен фокус е поддържане на здравословна и приятна работна среда и екипна динамика в магазините. Етичният кодекс на SPORT DEPOT, своевременна обратна връзка и различни практики от мотивационната политика на компанията са част от инструментите, които използваме, за да създаваме и поддържаме позитивна и ангажираща работна среда и атмосфера за колегите в екипите ни. Когато един човек не се чувства зле от факта, че трябва да отиде на работа, това неминуемо се забелязва и от нашите клиенти.

Поради това, провеждайки подбор за дадена позиция, фокусът не е намирането на най-добрия кандидат с най-релевантен опит и умения, а най-подходящият, който ще се впише по най-добрия начин в екипа ни и ще спомогне за запазване и подобрение на добрата екипна динамика и работна среда.

Как правиш първоначалната селекция? Коя графа от CV-тата на кандидатите те впечатлява най-много? 

Всички графи от CV-то са важни, разбира се. Това, което ме впечатлява най-много, обикновено е финалната част на CV-то, обичайно това е графа „Допълнителна информация“. Обикновено там кандидатите споделят своите хобита, допълнителни компетенции и към какво се стремят. Това дава добра основа, при положение че даден кандидат стане част от екипа, в каква насока бихме могли да работим с него за бъдещото му кариерно развитие.

Отговорите на всички въпроси, които носят информация за това какво е важно за конкретния човек да срещне в лицето на бъдещия си работодател, какво иска да вижда в работата си, за да се чувства добре от факта, че работи на това място са изключително ценни. 

Много кандидати често не отдават особено значение на тази графа, попълвайки своето CV. Моят съвет е да не се пренебрегва, защото би могло да донесе ценна информация за бъдещия им работодател, която да наклони везните в тяхна полза.

А какво в поведението и общуването с човека ти прави впечатление? 

В общуването по време на интервю впечатление прави всичко. Някои от основните неща са: появил ли се е навреме за уговорената среща; отношението и нагласата му към възможността, за която се провежда срещата; eзикът на тялото; отговори на въпроси – дали въпросът се отбягва по някакъв начин, или отговори на въпроси, свързани с предишен опит и ситуации, се забавят необичайно дълго.

Кои умения на кандидатите са най-необходими предвид работата и можеш ли да ги „уловиш“ по време на интервюто? 

Съществуват два основни вида умения: твърди умения - квалификациите, необходими за извършване на конкретната работа; меки умения - персоналните умения, които ще помогнат на човек да се справи блестящо с конкретната работа. Меките умения според мен са по-ключови. Това са например умения като: ефективна комуникация, eмоционална интелигентност, работа в екип, гъвкавост.  

Идеята на среща тип интервю е да се придобие впечатление до каква степен кандидатът притежава или е развил тези свои умения. Оттам нататък ние в SPORT DEPOT, както и всички други сериозни работодатели, се ангажираме много сериозно с адекватното и качествено обучение и развитие на хората в екипа.

При интервю за работа ти задаваш въпроси, но на теб също ти задават? Какви най-често са те? И как им отговаряш? 

Основните въпроси, които получавам на тези срещи, са по отношение на: коректността на компанията като работодател; възможност за гъвкавост спрямо работното време; възможност за гъвкавост спрямо локацията на работа; създадената организация на работа на различните позиции; възможности за развитие; придобивките, които предлагаме. 

Какви придобивки и перспективи привличат хората, кандидатстващи за работа? И какво накланя везните в полза на SPORT DEPOT?

Естествено, колкото по-пълен пакет придобивки притежава една компания, толкова по-привлекателни са те за кандидатите. Впечатленията ми обаче са, че възможностите за развитие са по-привлекателни за хората, с които се срещам. SPORT DEPOT е компания, наложила се като лидер на българският пазар със сериозен брой магазини и локации, които покрива. Като такава възможностите за развитие, които компанията предлага, са многобройни.

Що се отнася до въпроса какво накланя везните в полза на SPORT DEPOT, бих казал хората. Хората в нашите екипи са тези, които накланят везната в полза на компанията. Сериозен процент от новопостъпващите хора в нашия екип са назначени именно по препоръки на вътрешни служители. От една страна, репутацията на SPORT DEPOT я представя като добро място за работа и кариерно развитие. От друга - фирмените култура, ценности, отношение и работна атмосфера се оценяват високо от екипа на компанията, тъй като броят на препоръките расте.

Какви съвети би дал на бъдещите кандидати за работа, какво би могло да им помогне от кандидат за работа да се превърнат в служител на SPORT DEPOT? 

Бих дал следните съвети: 
- Направи проучване. Хубаво е да се подготвиш. Запознай се с нашата компания – с това кои сме ние и какви са нашите мисия и ценности. Разбери дали споделяш духа на SPORT DEPOT. 
- Подай своята кандидатура. Прочети внимателно обявата. Обнови своето CV и ако е необходимо, го адаптирай така, че да отговаря на обявената позиция. Не изпращай твърде дълго мотивационно писмо. Увери се, че си дал ясен отговор на въпроса защо смяташ, че си най-подходящият човек за екипа ни. 
- Интервюто е двустранен процес. Ние търсим човека, който би се вписал по най-добрия начин в нашия екип, а ти преценяваш дали SPORT DEPOT e подходящата компания за теб. Подготви се с информация за нас от нашия уебсайт, а защо не и от лично посещение в наш магазин? Отпусни се, бъди честен и бъди себе си!

Много млади хора в началото на своята кариера търсят себе си или искат да изпробват уменията си в различни сфери. Стажът е възможност за тях. Възможност е и за бизнеса да намери и обучи перспективни кадри. Участва ли SPORT DEPOT в стажантски програми и какви са опциите за стаж в компанията? 

SPORT DEPOT е член на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки, и като такъв ние участваме в стажантската програма на асоциацията заедно с останалите компании членове.  

Организацията и структурата на компанията ни позволяват да обезпечим всички процеси, които биха могли да възникнат, без да се налага да се аутсорсват процеси или услуги. В тази връзка в компанията има разнообразни възможности за стаж. Някои от най-привлекателните възможности са в отдели като счетоводство, търговски, маркетинг, ритейл, интернет и др.

Какво ти прави впечатление при интервютата с младите хора – за тях стажът повече възможност за обучение и търсене на себе си в кариерата ли е или те вече знаят какво искат и това е начин да намерят своята бъдеща работа? 

Срещам се и с двата типа хора. Има млади хора, които искат да видят как се случват нещата в бизнеса на практика, за да могат да вземат адекватно и информирано решение дали сферата, в която са се насочили, им допада. Има и такива, които вече знаят с какво искат да се занимават, и просто търсят най-правилното място за тях. И в двата случая зависи от компанията дали това, което ще видят тези стажанти, ще им допадне, ще ги мотивира и запали да се развиват в желаната от тях сфера, или при лоша работна среда и организация това ще ги разколебае и демотивира. 

И ако интервюто за работа или стаж е една от първите стъпки към старт в кариерата, то обучението и развитието – и личностно, и професионално е голяма част от пътя след това. Какви са възможностите за обучение и кариерно развитие в компанията? 

Процесът по обучение е основен фокус в SPORT DEPOT. Всеки новопостъпил служител минава процес по „въвеждащо обучение“ с продължителност от няколко седмици, който се провежда от локален обучител. Получава се и достъп до две платформи за обучения с продуктово съдържание, и такова по меки умения.

Независимо дали става дума за нов колега в екипа, или дългогодишен служител, обученията в компанията никога не спират. Периодично се организират обучения с различни насочености – меки умения или продуктови за всички колеги в екипа според техните позиции. 

Освен това, за талантите в екипа си, ние имаме така наречената SPORT DEPOT Академия. Това е програма за подготовка на мениджърски кадри в компанията. Обученията обхващат различни практически аспекти от работата на един действащ мениджър в компанията, като по този начин са максимално полезни и ефективни.

Възможностите за развитие в SPORT DEPOT са разнообразни. Компанията има вътрешна политика за провеждане на първо място на вътрешни подбори сред колеги от екипа при освобождаване на позиции, и чак след това пристъпва към външни такива. Тази практика се утвърди като успешна и ефективна, тъй като към днешна дата повече от 85% от мениджърският състав в цялата верига са именно вътрешни служители, които са се развили. Възможностите за развитие биха могли да бъдат от една страна в магазинна мрежа, от друга в офис, а от трета дори в някое от представителствата ни извън България.